9 اکتبر 2022 - محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با آنالیز 28 کارآزمایی تصادفی‌ و کنترل‌شده دریافتند که تمرینات ورزشی قدیمی مانند مدیتیشن، یوگا و چی گونگ(Qi Gong) به اندازه متفورمین در کاهش سطح قند خون موثر هستند، بطوری که سطح گلوکز خون را تا 1% کاهش می دهند.

محققان مطالعاتی را شامل افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که از تکنیک های سبک زندگی مانند مدیتیشن در کنار داروهای تجویز شده نیز استفاده می کردند، بررسی نمودند. تکنیک های سبک زندگی شامل تمرکز حواس، یوگا و چی گونگ- یک شکل باستانی از هنرهای رزمی چینی- بود.

محققان نتایج سلامتی افرادی که از روش‌های سبک زندگی و دارو استفاده می‌کردند را با افرادی که به تنهایی از داروهای دیابت استفاده می‌کردند، مقایسه نمودند.

این تحقیق نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که از تمرین‌های مدیتیشن مانند تمرکز حواس، یوگا و چی گونگ استفاده می‌کردند، توانستند سطح HbA1c خود را تا 0.8 درصد کاهش دهند( HbA1c، معیاری برای میانگین سطح گلوکز خون در طی 2 تا 3 ماه).

یوگا با کاهش 1 درصدی مؤثرترین تمرین بود.متفورمین، یک داروی محبوب دیابت، تأثیر مشابهی بر نتایج سلامتی دارد.

دکتر فاتیما سانوگو از دپارتمان جمعیت و علوم بهداشت عمومی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: یافته ی بسیار حیرت انگیز، بزرگی مزایایی بود که این شیوه‌ها به ارمغان می‌آورند. این تمرینات می تواند ابزار مهمی برای بسیاری از افراد باشد، زیرا دیابت نوع 2 یک مشکل مزمن و بزرگ برای سلامت است که ما به اندازه کافی بر روی کنترل آن کار نمی کنیم.

این تحقیق در مجله ی Integrative and complementary medicine منتشر شد.

یادداشت سردبیر: برنامه Gro Health پشتیبانی جامع مدیریت سلامت و طیف وسیعی از تمرین های مراقبه از جمله چی گونگ، تای چی، مدیتیشن و ذهن آگاهی را ارائه می دهد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2022/oct/meditation-can-lower-blood-sugar-levels-as-well-as-diabetes-drugs-research-suggests.html